CPM: Hvad er det?

click fraud protection

CPM er prisen pr. tusinde visninger på et givet websted og bruges til at prissætte online annoncering. "M" i CPM står for mille, hvilket betyder tusind på latin.

Få mere at vide om, hvordan CPM fungerer i annoncering.

Hvad er CPM?

CPM er et brancheudtryk, der bruges til at tale om omkostningerne ved annoncevisninger i digital annoncering. Det refererer til prisen på 1.000 annoncevisninger på et websted. Det bør ikke forveksles med andre lignende udtryk som CPC (pris pr. klik) og CPA (pris pr. handling).

Når du køber digital annoncering, kan du betale baseret på CPM. Du kan f.eks. betale 4 USD CPM for din virksomhed for at annoncere på et websted. Hvis din annonce har 150.000 visninger, betaler du 600 USD.

Sådan fungerer CPM

CPM bruges til at købe og sælge annonceplads på sociale medier, søgemaskiner og websteder. Lad os sige, at du har et websted, og du vil sælge annonceplads. Hvis din hjemmeside er ny og har relativt lidt trafik, kommer du ikke til at tjene mange penge, så din CPM vil være meget lav. Hvis dit websted har høj trafik, vil CPM være højere.

Der er to forskellige slags CPM-satser: faste og variable. Faste priser er nemmere at arbejde med, da du har en bestemt værdi at sætte i forhold til de genererede annoncevisninger. Variable CPM'er er lidt sværere at arbejde med, og disse priser vil variere baseret på dit websteds emne, det land, du er i, annoncøren og så videre.

Lad os lave noget hurtigt regnestykke: Du ejer et websted, og det har i gennemsnit 40.000 besøgende og 120.000 sidevisninger om måneden. Hvis annoncører betaler en CPM på 3 USD (hvilket er lidt over gennemsnittet for 2019), ville du beregne det på denne måde:

120,000 / 1,000 = 120.

120 x CPM 3 USD = 360 USD.

Gang det med 12, og du ser på et websted med en værdi på 4.320 USD i annonceomsætning om året. Når du tænker på de mange millioner sidevisninger, som nogle websteder serverer hver måned, kan du se, hvor rentabel CPM-marketing er.

Kritik af CPM

Nogle gange kendt som en visning eller en annoncevisning, finder én annoncevisning sted, når en annonceserver bliver bedt om at svare på en sideanmodning fra en brugers browser. Dette betyder ikke, at annoncen rent faktisk er set af nogen. Nogle annoncører tror fejlagtigt, at annoncevisninger er annoncer, der blev vist til en bruger (uanset om de bemærker det eller ej) på et websted eller et andet onlinemedie.

Annoncevisninger er muligvis ikke lig med faktiske annoncevisninger af flere årsager. De viste annoncer er muligvis ikke korrekte, eller annoncevisningerne kan være fra bottrafik. En bot er et automatiseret stykke software, der kan bruges til at øge trafiktal.

Der er også svindel med annoncevisninger. I dette tilfælde skjuler webstedsudgivere annoncer bag andre annoncer, hvilket narrer annoncenetværkene til at placere annoncer med højere CPM'er på webstedet. Udgivere kan også engagere sig i pixel stuffing, hvilket er, når en annonce indsættes i én pixel, hvilket betyder, at den er teknisk synlig, men ingen kan faktisk se den. Dette øger antallet af annoncevisninger, hvilket koster annoncører endnu mere.

Ifølge Google er 56,1 % af visningerne faktisk ikke set af nogen.

CPM vs. CPC

CPM CPC
Pris pr. tusinde Pris pr. klik
Bedst til synlighed og brandbevidsthed Bedst til specifikke kampagner

Pris pr. klik (CPC) er en anden mulighed for digital annoncering. Som navnet indikerer, kræver CPC, at en annoncør betaler, hver gang nogen klikker på en annonce i stedet for hver annoncevisning.

CPM har en tendens til at være billigere, mens CPC er mere handlingsorienteret. Du betaler kun, når nogen interagerer med annoncen. Hvis du leder efter brandbevidsthed og synlighed, kan CPM være den bedste mulighed. Hvis du fokuserer på at nå ud til en målgruppe og få dem til at handle, kan CPC passe bedre.

Nøgle takeaways

  • CPM er prisen pr. tusinde visninger på et givet websted og bruges til at prissætte online annoncering.
  • CPM kan bruges til at købe og sælge annonceplads på sociale medier, søgemaskiner og websteder.
  • Annoncevisninger er, når en annonceserver bliver kaldt fra en browser. Det betyder ikke nødvendigvis, at nogen har set annoncen, da der er betydelig svindel med annoncevisninger.
  • CPM er bedst til brandbevidsthed. CPC er bedst til mere målrettede, handlingsorienterede kampagner.

Dokumenter og frister for praktikansøgninger

At komme i praktik i løbet af sommeren eller i løbet af efterårs- eller forårssemesteret kræver flid og planlægning. Ansøgningsfrister kan være tidlige for nogle praktikophold, og processen kan tage lidt tid at få det hele ud inden deadline. Orga...

Læs mere

Faktorer at overveje, hvis du ønsker at blive advokat

© The Balance 2019 At blive en advokat er et spændende og ædelt mål. Erhvervet betaler generelt godt, og du kommer til at sætte den seje "esquire" efter dit navn. Du kan vælge mellem en række specialer, herunder selskabsret, skatteret, underholdni...

Læs mere

10 grunde til at vælge en karriere inden for jura

En karriere inden for jura kan være intellektuelt udfordrende, personligt tilfredsstillende og økonomisk givende. Nedenfor er ti grunde til at vælge en karriere i advokatbranchen. Chris Ryan / Getty Images Kompleksiteten i vores retssystem har sk...

Læs mere