Nokian Hakkapeliitta 7 Studded Tyre Review

Sneeuwbanden met noppen zijn ongetwijfeld de "grote kanonnen" van winterprestaties. Het zijn degenen die je alleen gebruikt als je ze nodig hebt. Spijkerbanden zijn ontworpen voor de meest extreme extreme winterse omstandigheden, wanneer u 90% of meer van uw tijd doorbrengt in grote sneeuw of ijzel. Dit komt niet alleen omdat dit soort omstandigheden de enige keer zijn dat je dat soort nucleaire grip nodig hebt, maar ook omdat noppen en droog wegdek natuurlijke vijanden zijn. Noppen scheuren verharde wegen en verharde wegen slijten noppen. Maar als je ze nodig hebt, kunnen spijkerbanden levensreddend zijn, en Nokian's Hakkapeliitta 7 heeft vele jaren bovenop de hoop spijkerbanden gestaan. Onder een lijst met veel te veel onderscheidingen om te tellen, hadden ze tot voor kort het Guinness-snelheidsrecord over land voor een auto op ijs. De nieuwe recordhouder is natuurlijk de gloednieuwe Hakka 8, maar de Hakka 7's zijn nog steeds zeer de moeite waard.

Ik heb deze grote kanonnen uitgebreid kunnen bekijken tijdens mijn recente reis naar Nokian's White Hell-testcentrum in Ivalo, Finland in die ik ook de rest van de winterreeks van Nokian heb beoordeeld - de Hakka R2-sneeuwband, de Hakka R2 SUV en de WRG3 Hele seizoen.

Pluspunten

• Zowat alles aan deze band is een pro.
  • Handig in de meest extreme winterse omstandigheden.

nadelen

• Alleen bruikbaar in de meest extreme winterse omstandigheden.

Technologie

• Hakka Sipes: Het gepatenteerde Hakka Sipe-patroon van Nokian is nu de basis voor bijna alle lamellenpatronen voor winterbanden overal ter wereld. Het zigzagpatroon buigt om honderden gekartelde bijtranden te presenteren aan het sneeuw- of ijsoppervlak.
  • Luchtklauwtechnologie: De noppen op de Hakka 7 zijn trapeziumvormig in plaats van eenvoudige ronde spikes, waardoor ze meerdere bijtranden hebben. Deze noppen zijn geïnstalleerd op een zacht, met lucht gevuld rubberen "kussen" dat als schokdemper fungeert, waardoor het weggeluid en de slijtage van de noppen worden verminderd en er minder slijtage optreedt op droog wegdek.
  • Canola / Silica-verbinding: Zoals de meeste winterbanden van Nokian, gebruikt het loopvlakcompound een hoog aandeel natuurlijk rubber voor winterse grip, laagvluchtige oliën zoals canola-olie voor milieuvriendelijkheid en hoge hoeveelheden silica voor laag walsen weerstand.
  • Stijve middenrib: De verstijfde rib in het midden van het loopvlak zorgt voor verbeteringen in de stabiliteit en handling op onbedekt asfalt en verhoogt de zijdelingse grip in de sneeuw.

Uitvoering

"Jongen, grijp deze dingen vast!" mompelde ik tegen mijn recorder terwijl ik de auto door een slalom op het ijs van het meer gooide met een snelheid die dom zou zijn op elke band zonder spijkers en sommige banden met spijkers. Rijden op het bevroren oppervlak, of het nu in de VW Golf of de monsterlijke Audi RS4 was, voelde als rijden op de stoep. Ik overdrijf ook niet; dit was de enige opmerking die ik de hele dag het vaakst hoorde van andere chauffeurs:

“Het voelt net alsof je op de snelweg rijdt!”

Remmen is enorm positief, direct en krachtig betrokken. De acceleratie heeft een vertraging van ongeveer een halve seconde voordat de spikes grip krijgen, vooral in de RS4, waar het koppel de banden nog steeds kan overweldigen als je niet oppast. De banden zijn voorspelbaar en extreem controleerbaar, ze gaan precies waar ik ze neerzet, zelfs als ik een hoek op het ijs sla. Met 35 mijl per uur op puur meerijs, kon ik de auto nauwelijks visstaarten, zelfs als ik met de neus hard in een bocht reed, komt de auto in een zijslip terwijl de banden vechten om elke jota grip. Zelfs in een full-on zijslip met de banden waanzinnig ronddraaiend, was ik in staat om de auto onder controle te houden met het kleine gaspedaal en de stuurinput om de auto precies daar te laten glijden waar ik hem wilde hebben. De banden herstellen gemakkelijk en alsof ze op rails staan, zonder de minste overmatige herstel.

Het komt neer op

Hakka 7's zijn zeker niet de enige fatsoenlijke spijkerband die er is. Pirelli's SottoZero II was de eerste ijssnelheidsrecordhouder voordat hij werd verdrongen door Nokian. ContiIceContact van Continental staat ook bijzonder goed aangeschreven. Ik kan je niet zeggen of de Hakka 7's beter zijn dan de rest, want ik heb niet de kans gehad om ermee te rijden. Maar zij zijn de vorige recordhouders, wat empirische gegevens zijn, en ik kan je zeggen dat ik nog nooit iets heb gereden dat leuker was om mee te spelen op het ijs. Zelfs als de Hakka 8 beschikbaar is, blijft de 7 in ieder geval een van de allerbeste winterbanden die je in de VS kunt krijgen.

Review van Nokian eNTYRE Tyres

Nokian Tyres uit Finland staat bekend om hun beheersing van winterbanden. Ze zijn echter ook toonaangevend op het gebied van lage rolweerstand, en hun aanbod is een Grand Touring-band voor alle seizoenen, de eNTYRE. We hebben deze banden kunnen t...

Lees verder

Wat is het beste, alle seizoenen of winterbanden?

Alle banden moeten door hun aard een evenwicht vinden tussen enkele tegenstrijdige uitersten. Banden met veel grip slijten over het algemeen veel sneller, en banden die goed presteren bij warm droog weer, doen dit over het algemeen niet bij kou o...

Lees verder

Bridgestone Turanza Serenity Plus Review

Als we met onze technici werken, zeggen ze: "Je vraagt ​​om alles!" en we zeggen: "Nou, ja. Dat is wat de klant lijkt te willen.”-Julie Porter, productmanager Bridgestone Touring/Eco. De gloednieuwe Grand Touring-band van Bridgestone, de Turanza ...

Lees verder