"Amber Alert"-filmrecension: Thriller Found-Footage

Chansen är stor när du ser en Amber Alert på motorvägen att din uppmärksamhet piggar upp för en minut eller två med trodde att du kanske skulle se den misstänkta bilen, tänkte på den möjligheten avlägset, men tänk om du faktiskt upptäckte det den? Tänk om det bara var några meter framför dig? Det är det spännande konceptet bakom "Amber Alert" (2012), det senaste i det nu allmänt förekommande "hittad film" filmgenre.

Handlingen

Den okt. 4, 2009, är Nathan "Nate" Riley och Samantha "Sam" Green, bästa vänner sedan dagis, på väg till Camelback Mountain i Phoenix för att avsluta inspelningen av deras auditionband för en dokusåpa av typen "Amazing Race". Med Sams yngre bror Caleb bakom kameran kör trion till sin destination när Nate ser en grå Honda på motorvägen som just blinkade på en Amber Alert-skylt. Sam ringer polisen, som säger att det kan ta 15 minuter för dem att svara på grund av ett överflöd av samtal, så de bestämmer sig för att följa fordonet.

Medan Nate tror att varningen förmodligen bara är en vårdnadstvist och föreslår att de låter polisen hantera fallet, insisterar Sam på att jaga Hondan. När den stannar vid en bensinmack och de ser föraren gå in, lyckas hon kika in i bilen och ser en liten flicka som sover i baksätet, vilket gör henne desto mer beslutsam att fortsätta jakt. Ju längre de jagar, desto närmare kommer de att rädda barnet, men desto närmare kommer de också att dra på sig vreden hos den sadistiska brottslingen som håller henne som gisslan.

Slutresultatet

"Amber Alerts" premiss är omedelbart engagerande, även om filmen i sig kämpar för att behålla den spända spänningen som ligger i konceptet. En del av problemet ligger i bristen på en intrig när den twistlösa handlingen hotar att bli en ponny med ett trick, förvandlas i sträck till skrikmatcher mellan Nate och Sam när de bestämmer sig för om de ska fortsätta sin jakt eller bryta av det. Skämtet blir repetitivt, vilket gör de underutvecklade, ointressanta karaktärerna desto mer rasande. För att göra saken värre visar sig deras tvivelaktiga beslutsfattande vara frustrerande ända till slutet.

Scenariots realism träffar ändå mer än det typiska spöket eller monsterberättelsen som hittats, även om logistiken med att ha huvudpersonerna så långt borta från skurken för majoriteten av filmen minimerar alla chanser för skrämmer. Det finns också en beundransvärd Hitchcockian element som för sträckor känns som "Rear Window" i 60 mph.

Skådespeleriet, som är nyckeln till den här typen av film, är tillräckligt solid för att bibehålla naturligheten, även om dialogens käbbel, cirkulära karaktär gör att det hela känns lite för realistiskt ibland. En påfallande brist på realism är frånvaron av polisstöd - en förståeligt nödvändig komplott enhet som ändå känns falsk och bidrar till känslan av hjälplöshet tittarna känner genom hela filma.

Frustration kan mycket väl vara den känsla som första gången manusförfattaren och regissören Kerry Bellessa ville ingjuta - det skulle säkert återspegla känslorna hos alla vars älskade kidnappades. Men det blir inte en särskilt underhållande upplevelse -- speciellt när en del av frustrationen är filmens ouppfyllda löfte. Och någon gång måste man undra om det hela känns lite utnyttjande av programmet Amber Alert.

Den magra

• Verkande: C+ (Solid, med tanke på karaktärerna, är platt och deras förhållande inte konkretiserats)
  • Riktning: C (genererar några spända ögonblick, men de är för få och långt emellan)
  • Manus: D+ (Ett intressant koncept är underutvecklat)
  • Gore/Effekter: N/A (ingen krävs i tomten)
  • Övergripande: C (En underbart utformad men frustrerande utförd thriller)
  • MPAA-betyg: R, för störande innehåll och sexuella referenser

"Amber Alert" är regisserad av Kerry Bellessa och har fått betyget R av MPAA för en del störande innehåll och sexuella referenser.

Offentliggörande: Distributören gav gratis tillgång till denna tjänst för granskning. För mer information, se vår etikpolicy.

Pac-Man World Cheats för PlayStation (PS1)

Pac-Man World: 20-årsjubileumtar Pac-Man till platser han aldrig har varit förut, framför allt den tredje dimensionen. PS1-versionen av Pac-Man World hascheat-koder för oövervinnlighet och oändliga fortsättningar som gör det lättare att låsa upp a...

10 Ocean-filmer för barn och vuxna

Barn älskar det stora havet och mångfalden av havsdjur som lever i det. Vissa av dessa filmer med havstema tar dem under havet för ett vattenlevande äventyr, medan andra fokuserar på havsdjur som valar och delfiner. Lyckligtvis, tack vare onlines...

Fallout 3 vapen och ammunitionskoder (PC)

Fallout 3 är ett postapokalyptiskt rollspel i öppen värld utvecklat av Bethesda Game Studios och publicerat av Bethesda Softworks 2008. PC-versionen har en fusk kod som omedelbart lägger till föremål till ditt lager. Om du kan alla vapen- och ammu...