Blake Sheltons albumrecension "Based on a True Story".

Blake Shelton är de facto talesman för countrymusik för en stor del av USA. Han är Everyman's Everyman. Popsångarens countrysångare. Genrens mest synliga ansikte. "Based On a True Story..." är hans första album sedan han etablerade sig som domare i hitsångstävlingens TV-program "Rösten."

Recension

"Based On a True Story..." är Sheltons åttonde studioalbum och släpptes i mars 2013. Den debuterade som nummer tre på Billboard 200, ett personbästa för Shelton, och blev platina den september. Det var det nionde mest sålda albumet 2013.

Det här albumet låter som en mycket mer sammanhållen insats än hans förra album "Red River Blue." Där "Red River Blå" kändes tömd, urtvättad och överdrivet monterad, "Based On a True Story..." låter kantig, ljus och djärv. För det mesta är albumet relativt mellantempo. "Boys 'Round Here", som leder ut på albumet, utstrålar den rätta kombinationen av god-ole-pojke provinsialism och 90-tals anakronismer à la skivspelare som repar, och den mjuka grooven och den inte alltför enträgna gitarren håller växlarna oljad. Pistol Annies tillhandahåller plyschstödet

kör.

"Sure Be Cool If You Did" är en countrypoplåt som handlar om att hålla dina förhoppningar högt när kvällen går."Do You Remember" är en skarp marsch mot romantisk ödeläggelse, med Sheltons verser som lägger ner lugnet framför det känslomässiga, stormiga kör.

Frågande sinnen kanske vill veta om Shelton har tappat kontakten med sina rötter efter att ha tillbringat så mycket tid i SoCals studior och svängt i en stor röd stol. Hans svar är "Small Town Big Time", en feststartare vid kusten som ropar L.A: s "röda Maseratis och solbrända kroppar." Tänk på det som Sheltons version av Weezer spåret "Beverly Hills". Han försäkrar oss om att han inte har tappat kontakten med sina boondocksrötter. Berömmelse har inte förändrat honom någonting.

Syntetiserade trumslag, kanske den nyaste tillkomsten till countryljudbilden, används med rätta på "Country On the Radio". Den mjuka låten är ett bra argument för att inte bråka med framgång, ropa in alla vanliga misstänkta: burkar med månsken och stad kontra country credon.

"My Eyes", en duett med Gwen Sebastian (en tävlande i andra säsongen av "The Voice") mimar öppningsriffet av Kenny Rogers "Love Will Turn You Around". "Doin' What She Likes" berättar den välbekanta historien om att berätta för en flicka vad hon vill höra, och "I Still Got a Finger" är en relaterbar dagdröm för en klockare. "Lay Low" är den perfekta cruisinglåten, och "Ten Times Crazier" är tio gånger så ljummet. "Grandaddy's Gun" är som en omvänd version av klassisk västern filmen "Winchester '73". Den dubbelpipiga skönheten har gått igenom många händer och gjort varenda en av dem bättre för det.

"Jag hittade någon" och albumets betydelse

Om du köper standardversionen av albumet är det där musiken slutar, men om du bestämde dig för att göra din Blake Shelton erfarenhet med Deluxe Edition, kommer du också att få hjärtekrossaren "I Found Someone". Det här är den typen av sång där titelns betydelse ändras från vers till vers. "Frame of Mine" är helt och hållet roadhouse-piano och weeping pedal steel. Det är mer eller mindre en fackellåt om en förlorad kärlek, vilket verkar vara det förhärskande temat på albumet.

Slutgiltiga tankar

"Based on a True Story..." har en bestämd crossover ljud, vilket har ganska mycket att göra med att det är Sheltons första album sedan det blev ett känt namn efter gå med i panelen om "The Voice". Albumet kan ha producerats för att tilltala massorna, men det betyder inte att det är en mindre arbete. Om du inte är ett livslångt countryfan är "Based On a True Story..." det enda albumet som kan göra dig till en konvertit. Om du är ett fan av Sheltons, måste det här albumet absolut integreras i din samling.

Spårlista

1. "Boys 'Round Here" (feat. Pistol Annies & Friends)
  2. "Visst var cool om du gjorde det"
  3. "Kommer du ihåg"
  4. "Småstad Big Time"
  5. "Land på radio"
  6. "Mina ögon" (feat. Gwen Sebastian)
  7. "Gör vad hon gillar"
  8. "Jag har fortfarande ett finger"
  9. "Min skulle vara du"
  10. "Ligga lågt"
  11. "Tio gånger galnare"
  12. "Farfars pistol"
  13. "I Found Someone" (Deluxe Edition)
  14. "Frame of You" (Deluxe Edition)

The Beatles Songs: "All You Need Is Love"

Allt du behöver är kärlek Skriven av: John Lennon (100 %) (krediterad som Lennon-McCartney)Spelade in: 14 juni 1967 (Olympic Sound Studios, London, England); 19 juni 1967 (Studio 3, Abbey Road Studios, London, England); 23 juni 1967; 24 juni 1967...

Allt om Tom T. Halls "The Year Clayton Delaney Died"

Om du har hört countrylåt, "Året som Clayton Delaney dog," du kanske är intresserad av att veta bakgrunden om den berömda Tom T. Hall sång. Den verkliga personen bakom den fiktiva Delaney var en barndomshjälte i Hall of Famer Hall. De flesta anta...

Little Big Town: A Biography of the Country Music Quartet

Little Big Town är en countrykvartett vars medlemmar inkluderar Kimberly Schlapman, Karen Fairchild, Jimi Westbrook och Phillip Sweet. Efter att ha bildats i slutet av 1990-talet - först som duo, sedan som trio och slutligen som kvartett - count...