CPM: Vad är det?

click fraud protection

CPM är kostnaden per tusen visningar på en viss webbplats och används för att prissätta onlineannonsering. "M" i CPM står för mille, vilket betyder tusen på latin.

Läs mer om hur CPM fungerar i annonsering.

Vad är CPM?

CPM är en branschterm som används för att tala om kostnaden för annonsvisningar i digital annonsering. Det avser kostnaden för 1 000 annonsvisningar på en webbplats. Det bör inte förväxlas med andra liknande termer som CPC (kostnad per klick) och CPA (kostnad per åtgärd).

När du köper digital reklam kan du betala baserat på CPM. Du kan till exempel betala 4 USD CPM för att ditt företag ska annonsera på en webbplats. Om din annons har 150 000 visningar skulle du betala 600 USD.

Hur CPM fungerar

CPM används för att köpa och sälja annonsutrymme på sociala medier, sökmotorer och webbplatser. Låt oss säga att du har en webbplats och att du vill sälja annonsutrymme. Om din webbplats är ny och har relativt lite trafik, kommer du inte att tjäna mycket pengar, så din CPM kommer att vara mycket låg. Om din webbplats har hög trafik blir CPM högre.

Det finns två olika typer av CPM-satser: fasta och rörliga. Fasta priser är lättare att arbeta med eftersom du har ett bestämt värde att sätta mot annonsvisningarna som genereras. Variabel CPM är lite svårare att arbeta med, och dessa priser kommer att variera beroende på webbplatsens ämne, landet du befinner dig i, annonsören och så vidare.

Låt oss göra lite snabb matematik: Du äger en webbplats och den har i genomsnitt 40 000 besökare och 120 000 sidvisningar per månad. Om annonsörer betalar en CPM på 3 USD (vilket är något över genomsnittet för 2019) skulle du beräkna det så här:

120,000 / 1,000 = 120.

120 x CPM 3 USD = 360 USD.

Multiplicera det med 12 och du tittar på en webbplats med ett värde av 4 320 USD i annonsintäkter per år. När du tänker på de många miljoner sidvisningar som vissa webbplatser visar varje månad kan du se hur lönsam CPM-marknadsföring är.

Kritik av CPM

Ibland kallas en visning eller en annonsvisning, en annonsvisning sker när en annonsserver ombeds att svara på en sidförfrågan från en användares webbläsare. Det betyder inte att annonsen faktiskt ses av någon. Vissa annonsörer tror felaktigt att annonsvisningar är annonser som visades för en användare (oavsett om de märker det eller inte) på en webbplats eller annat onlinemedium.

Annonsvisningar kanske inte motsvarar faktiska annonsvisningar av flera skäl. Annonserna som visas kanske inte är korrekta eller så kan annonsvisningarna komma från bottrafik. En bot är en automatiserad mjukvara som kan användas för att öka trafikantal.

Det förekommer även bedrägerier med annonsvisningar. I det här fallet döljer webbplatsutgivare annonser bakom andra annonser, vilket lurar annonsnätverken att placera annonser med högre CPM på webbplatsen. Utgivare kan också ägna sig åt pixelstoppning, vilket är när en annons infogas i en pixel, vilket betyder att den är tekniskt synlig, men ingen kan faktiskt se den. Detta ökar antalet annonsvisningar, vilket kostar annonsörerna ännu mer.

Enligt Google ses 56,1 % av visningarna faktiskt inte av någon.

CPM vs. CPC

CPM CPC
Kostnad per tusen Kostnad per klick
Bäst för synlighet och varumärkeskännedom Bäst för specifika kampanjer

Kostnad per klick (CPC) är ett annat alternativ för digital annonsering. Som namnet antyder kräver CPC att en annonsör betalar varje gång någon klickar på en annons istället för varje annonsvisning.

CPM brukar vara billigare, medan CPC är mer handlingsinriktat. Du betalar bara när någon interagerar med annonsen. Om du letar efter varumärkesmedvetenhet och synlighet kan CPM vara det bästa alternativet. Om du fokuserar på att nå en målgrupp och få dem att vidta åtgärder kan CPC passa bättre.

Viktiga takeaways

  • CPM är kostnaden per tusen visningar på en viss webbplats och används för att prissätta onlineannonsering.
  • CPM kan användas för att köpa och sälja annonsutrymme på sociala medier, sökmotorer och webbplatser.
  • Annonsvisningar är när en annonsserver anropas från en webbläsare. Det betyder inte nödvändigtvis att någon har sett annonsen, eftersom det förekommer betydande bedrägerier med annonsvisningar.
  • CPM är bäst för varumärkesmedvetenhet. CPC är bäst för mer riktade, handlingsinriktade kampanjer.

Veterinärreceptionist Arbetsbeskrivning: Lön med mera

Veterinärreceptionister hälsar på kunder, bokar möten och behandlar betalningar. De är den första personen en besökare möter på veterinärens kontor, och bör därför vara lugna och lugnande. Deras ton och uppträdande kan hjälpa en djurägare och ett...

Läs mer

Bli en ATF Special Agent

Federal Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives (ATF) har en lång historia av tjänst inom USA. Ursprungligen etablerad som en tillsyns- och skattemyndighet för att samla in skatter och tullar på berusande drycker och tobaksprodukter h...

Läs mer

Minska transportkostnader för försörjningskedjan

Transportkostnader kan vara en betydande del av ett företags totala logistik utgifter. Med höjningar av bränslepriserna kan andelen transporter bli uppåt 50 procent. Denna kostnad förs över på kunden och priset på varor fortsätter att stiga. Öve...

Läs mer