First-Person Stabber: "Pandemic" filmrecension

Det har funnits filmer inspelade ur ett förstapersonsperspektiv tidigare (som remaken), men med den ökande rörligheten för kamerateknik, filmer som GoPro-shot Hardcore Henry uppnår en nivå av tittarfördjupning som är praktiskt taget okänd tidigare; kalla det "first-person shooter cinema". Dess föregångare, den hittade filmer format, är fortfarande en stapelvara i moderna skräckfilmer, så det borde inte komma som någon överraskning att en skräckfilm ansluter Hardcore Henry i denna nästa generations rörelse. Men gör Pandemisk har du vad som krävs för att bibehålla denna spirande filmstil?

Pandemisk vid en blick

Synopsis: Under en apokalyptisk pest söker ett team av räddare efter oinfekterade överlevande i Los Angeles.

Kasta: Rachel Nichols, Alfie Allen med Missi Pyle, Mekhi Phifer, Paul Guilfoyle, Danielle Rose Russell.

Direktör: John kostymer.

Studio: XLrator Media.

MPAA-betyg: NR.

Körtid: 91 minuter.

Utgivningsdatum: 1 april 2016 (på begäran 5 april)

Trailer: Officiell Pandemisk Film trailer på Youtube.

Handlingen

I en inte så avlägsen framtid, en plåga har tagit över planeten och förvandlat de sjuka till rasande, mordiska, kannibalistiska monster. Efter att ha flytt från New York City innan dess fall, reser Dr Lauren Chase (Rachel Nichols) till sin hemstad Los Angeles för att bekämpa pandemin där. Hon är ansvarig för ett team på fyra personer som åtalats för att gå till en skola i centrum för att leta efter ett annat team som har tappat kontakten med hemmabasen när de försökte rädda en grupp överlevande.

Hennes uppdrag är att lokalisera de överlevande, genomföra ett blodprov för att avgöra om de är smittade och få tillbaka de oinfekterade. Men i hemlighet har hon ett annat mål i åtanke: att hitta sin man och sin tonårsdotter, som hon förlorade kontakten med i början av utbrottet. Och Lauren är inte den enda med baktankar; hennes skytt (Mekhi Phifer) har en fru som försvann med det andra laget. Hennes navigatör (Missi Pyle) har förlorat en son, och hennes chaufför (Alfie Allen) är en desperat före detta bedragare som bara verkar vara ute för sig själv. Även hennes överordnade är tveksamma; vad exakt gör de med de överlevande som levererats till dem? När världen faller samman verkar det som om förtroende är det svåraste att återuppbygga.

Slutresultatet

Det går inte att förneka PandemiskPOV-stilen är omedelbart fängslande och väcker nyfikenhet om möjligheterna att kombinera en skräckfilm med ett förstapersonsskjutspel. Men djävulen finns i detaljerna, och medan det finns flyktiga ögonblick då du fångar en aning av den viscerala potentialen hos "Hardcore Henry Möter De galna", det träffar aldrig riktigt den skakande, förödelsefyllda zenitgenren som fans längtar efter.

Tittar på Pandemisk faktiskt gör att du uppskattar prestationerna av Hardcore Henry -- eller om du inte har sett den, musikvideorna ( "Stampede"och"Bad Motherf**ker") som i huvudsak var testkörningar för den långfilmen. Handlingens skicklighet - smidigheten, koherensen, ambitionen - i dessa ansträngningar gör det uppenbart att Pandemisks tekniska utförande är helt enkelt inte tillräckligt.

Ja, Pandemisk sätter dig i skorna (eller, i det här fallet, hjälmkameran) på en person som går igenom en actionfylld handske, men du sällan Känn dig verkligen nedsänkt i världen, och ingen av actionsekvenserna är så häpnadsväckande som någon minuts sträcka av den där musiken videoklipp. En del av problemet kan vara kamerorna som används; de saknar en viss närhet och personlig intimitet. Rörelserna är inte tillräckligt flytande, vilket både försvagar realismen och skymmer handlingen, vilket gör den ibland svårt att tyda vad som händer (bästa gissning: en smittad blir skjuten eller knullad). I en särskilt irriterande scen blir den enda personen som är kvar med en hjälmkamera tillsagd att springa, men hon fortsätter att pausa nonsens och tittar tillbaka på de infekterade så att de kan fångas på skärmen. Konstigt nog, vid andra tillfällen, flyttar POV bort från hjälmkammarna, till synes bryter mot filmens oskrivna regler. (Eller kommer ambulanser utrustade med kameror riktade mot framsätet?)

Liksom själva formatet, omfattningen av Pandemisk är ambitiös, eftersom den försöker förvandla ett stort storstadsområde som Los Angeles till ett apokalyptisk ödemark. Resultatet är beundransvärt, blockerar gator här och där och använder befintliga områden som Skid Row och L.A. River Basin, men budgetbegränsningarna är uppenbara i vissa hemskt utseende CGI bränder och i den blygsamma storleken av horderna av smittade.

Den starka gruppen av bekanta ansikten hjälper till att sälja ett manus som, samtidigt som det etablerar en solid känslomässig kärna, verkar att ge upp och sluta abrupt utan att utforska en underförstådd smutsig hemlighet inom Laurens överordnade.

I slutet, Pandemisk upplevs bäst med dämpade förväntningar på direkt till video pris snarare än de teatraliska höjderna av en film som Hardcore Henry.

Den magra

• Verkande: C+ (Bra skådespelare håller ihop allt.)
  • Riktning: C- (Fantastiskt ambitiöst, men utförandet saknas, med några besvärliga vinklar är det svårt att fånga allt på skärmen.)
  • Manus: C- (Trevlig känslomässig bas, men karaktärerna känns lite egoistiska och förbrukbara; slutar för abrupt.)
  • Gore/Effekter: C+ (Solid gore; dålig CGI.)
  • Övergripande: C (Värt besväret för zombie-/infektionsfans som letar efter något lite annorlunda, men når aldrig sin potential.)

Avslöjande: Distributören gav fri tillgång till den här filmen för recensionsändamål. För mer information, se vår etikpolicy.

Topp tio böcker om reggae och jamaicansk musik

Lyssnar på reggae musik är naturligtvis djupt njutbar, även för människor som inte är från den jamaicanska kulturen som skapade genren. Men att få lite bakgrund av genren kan lägga till ett viktigt socialt sammanhang och avslöja personligheter ba...

Topp sämsta krigsfilmer genom tiderna

Det finns fantastiska filmer, det finns mediokra filmer, och så finns det riktigt hemska, hemska filmer. Vi njuter av de fantastiska filmerna - det är de fantastiska filmerna som får oss att gå på bio - men de hemska filmerna är på ett sätt mer i...

Toppmusikalartister från Australien och Nya Zeeland på 80-talet

Australien och Nya Zeeland hade länge haft livfulla musikscener innan 80-talet bröt ut, men årtiondet som ny våg verkade särskilt snäll mot artister från Down Under-lokaler. Artister gillar INXS, The Church, Crowded House, Rick Springfield och Me...