CPM to koszt tysiąca wyświetleń na danej stronie internetowej i służy do wyceny reklamy internetowej. Litera „M” w CPM oznacza mille, co po łacinie oznacza tysiąc.
Dowiedz się więcej o działaniu CPM w reklamie.
Co to jest CPM?
CPM to termin branżowy używany do określenia kosztu wyświetleń reklam w reklamie cyfrowej. Odnosi się do kosztu 1000 wyświetleń reklam na stronie internetowej. Nie należy go mylić z innymi podobnymi terminami, takimi jak CPC (koszt kliknięcia) i CPA (koszt działania).
Kupując reklamę cyfrową, możesz płacić w oparciu o CPM. Możesz na przykład zapłacić 4 USD CPM za reklamowanie swojej firmy w witrynie internetowej. Jeśli Twoja reklama ma 150 000 wyświetleń, zapłacisz 600 USD.
Jak działa CPM
CPM służy do kupowania i sprzedawania przestrzeni reklamowej w mediach społecznościowych, wyszukiwarkach i witrynach internetowych. Załóżmy, że masz stronę internetową i chcesz sprzedać powierzchnię reklamową. Jeśli Twoja witryna jest nowa i ma stosunkowo niewielki ruch, nie zarobisz dużo pieniędzy, więc Twój CPM będzie bardzo niski. Jeśli Twoja witryna ma duży ruch, CPM będzie wyższy.
Istnieją dwa różne rodzaje stawek CPM: stałe i zmienne. Stawki stałe są łatwiejsze w użyciu, ponieważ masz określoną wartość, którą możesz porównać z wygenerowanymi wyświetleniami reklam. Nieco trudniej jest pracować ze zmiennymi stawkami CPM, a stawki te będą się różnić w zależności od tematu witryny, kraju, w którym się znajdujesz, reklamodawcy itd.
Zróbmy szybką matematykę: jesteś właścicielem witryny internetowej, którą odwiedza średnio 40 000 osób i 120 000 odsłon miesięcznie. Jeśli reklamodawcy płacą CPM w wysokości 3 USD (co jest nieco powyżej średniej z 2019 r.), obliczysz to w następujący sposób:
120,000 / 1,000 = 120.
120 x CPM 3 USD = 360 USD.
Pomnóż to przez 12, a zobaczysz witrynę o wartości 4320 USD przychodów z reklam rocznie. Jeśli weźmiesz pod uwagę wiele milionów odsłon stron, które niektóre witryny wyświetlają każdego miesiąca, możesz zobaczyć, jak opłacalny jest marketing CPM.
Krytyka CPM
Jedno wyświetlenie reklamy, zwane czasem wyświetleniem lub reklamą, ma miejsce, gdy serwer reklam zostaje poproszony o udzielenie odpowiedzi na żądanie strony z przeglądarki użytkownika. Nie oznacza to jednak, że reklamę faktycznie ktoś zobaczy. Niektórzy reklamodawcy błędnie myślą, że wyświetlenia reklam to reklamy, które zostały pokazane użytkownikowi (niezależnie od tego, czy zauważył to, czy nie) w witrynie internetowej lub innym medium internetowym.
Wyświetlenia reklam mogą nie odpowiadać rzeczywistym obejrzeniom reklamy z kilku powodów. Wyświetlane reklamy mogą być nieprawidłowe lub wyświetlenia reklam mogą pochodzić z ruchu botów. Bot to zautomatyzowany program, którego można użyć do zwiększenia liczby ruchu.
Istnieją również oszustwa polegające na wyświetlaniu reklam. W tym przypadku wydawcy witryn ukrywają reklamy za innymi reklamami, co nakłania sieci reklamowe do umieszczania w witrynie reklam o wyższym CPM. Wydawcy mogą również stosować metodę upychania pikseli, czyli umieszczania reklamy w jednym pikselu, co oznacza, że jest technicznie widoczna, ale tak naprawdę nikt jej nie widzi. Zwiększa to liczbę wyświetleń reklam, co kosztuje reklamodawców jeszcze więcej.
Według Google 56,1% wyświetleń tak naprawdę nie jest oglądanych przez nikogo.
CPM vs. CPC
CPM | CPC |
---|---|
Koszt za tys | Cena za kliknięcie |
Najlepsze dla widoczności i świadomości marki | Najlepsze dla konkretnych kampanii |
Koszt kliknięcia (CPC) to kolejna opcja reklamy cyfrowej. Jak sama nazwa wskazuje, CPC wymaga od reklamodawcy płacenia za każde kliknięcie reklamy, a nie za każde jej wyświetlenie.
CPM jest zwykle tańszy, podczas gdy CPC jest bardziej zorientowany na działanie. Płacisz tylko wtedy, gdy ktoś wejdzie w interakcję z reklamą. Jeśli szukasz świadomości i widoczności marki, CPM może być najlepszą opcją. Jeśli koncentrujesz się na dotarciu do docelowej grupy odbiorców i skłonieniu jej do działania, lepszym rozwiązaniem może być CPC.
Kluczowe dania na wynos
- CPM to koszt tysiąca wyświetleń na danej stronie internetowej i służy do wyceny reklamy internetowej.
- CPM można używać do kupowania i sprzedawania przestrzeni reklamowej w mediach społecznościowych, wyszukiwarkach i witrynach internetowych.
- Wyświetlenia reklam mają miejsce, gdy serwer reklam jest wywoływany z przeglądarki. Nie musi to oznaczać, że ktoś widział reklamę, ponieważ doszło do poważnego oszustwa związanego z wyświetlaniem reklam.
- CPM jest najlepszy dla świadomości marki. CPC jest najlepszy w przypadku bardziej ukierunkowanych kampanii nastawionych na działanie.