CPM: wat is het?

click fraud protection

CPM zijn de kosten per duizend vertoningen op een bepaalde website en worden gebruikt om de prijs van online advertenties te bepalen. De "M" in CPM staat voor mille, wat duizend betekent in het Latijn.

Meer informatie over hoe CPM werkt in advertenties.

Wat is CPM?

CPM is een brancheterm die wordt gebruikt om te praten over de kosten van advertentievertoningen in digitale advertenties. Het verwijst naar de kosten van 1.000 advertentievertoningen op een website. Het moet niet worden verward met andere soortgelijke termen zoals CPC (kosten per klik) en CPA (kosten per actie).

Wanneer u digitale advertenties koopt, betaalt u mogelijk op basis van CPM. U betaalt bijvoorbeeld € 4 CPM voor uw bedrijf om op een website te adverteren. Als uw advertentie 150.000 vertoningen heeft, betaalt u € 600.

Hoe CPM werkt

CPM wordt gebruikt om advertentieruimte op sociale media, zoekmachines en websites te kopen en verkopen. Stel dat u een website heeft en advertentieruimte wilt verkopen. Als uw website nieuw is en relatief weinig bezoekers trekt, gaat u niet veel geld verdienen en zal uw CPM erg laag zijn. Als uw website veel verkeer heeft, zal de CPM hoger zijn.

Er zijn twee verschillende soorten CPM-tarieven: vast en variabel. Vaste tarieven zijn gemakkelijker om mee te werken, omdat u een duidelijke waarde kunt toekennen aan de gegenereerde advertentievertoningen. Variabele CPM's zijn iets moeilijker om mee te werken, en deze tarieven zullen verschillen op basis van het onderwerp van uw website, het land waarin u zich bevindt, de adverteerder, enzovoort.

Laten we even snel rekenen: u bent eigenaar van een website en deze heeft gemiddeld 40.000 bezoekers en 120.000 pageviews per maand. Als adverteerders een CPM van € 3 betalen (wat iets boven het gemiddelde voor 2019 is), berekent u dit als volgt:

120,000 / 1,000 = 120.

120 x CPM € 3 = € 360.

Vermenigvuldig dat met 12 en je kijkt naar een website met een waarde van € 4.320 aan advertentie-inkomsten per jaar. Als je kijkt naar de vele miljoenen pageviews die sommige websites elke maand genereren, kun je zien hoe winstgevend CPM-marketing is.

Kritiek op CPM

Eén advertentievertoning, ook wel een weergave of een advertentieweergave genoemd, vindt plaats wanneer een advertentieserver wordt gevraagd te reageren op een paginaverzoek vanuit de browser van een gebruiker. Dit betekent niet dat de advertentie daadwerkelijk door iemand wordt gezien. Sommige adverteerders denken ten onrechte dat advertentievertoningen advertenties zijn die aan een gebruiker worden getoond (of hij dit nu opmerkt of niet) op een website of ander online medium.

Advertentievertoningen komen om verschillende redenen mogelijk niet overeen met daadwerkelijke advertentieweergaven. De weergegeven advertenties zijn mogelijk niet correct of de advertentievertoningen zijn mogelijk afkomstig van botverkeer. Een bot is een geautomatiseerd stukje software dat kan worden gebruikt om het aantal bezoekers te vergroten.

Er is ook sprake van advertentievertoningsfraude. In dit geval verbergen website-uitgevers advertenties achter andere advertenties, waardoor de advertentienetwerken worden misleid om advertenties met hogere CPM's op de site te plaatsen. Uitgevers kunnen zich ook bezighouden met pixel stuffing, waarbij een advertentie in één pixel wordt ingevoegd, wat betekent dat deze technisch zichtbaar is, maar niemand deze daadwerkelijk kan zien. Dit verhoogt het aantal advertentievertoningen, wat adverteerders nog meer kost.

Volgens Google wordt 56,1% van de vertoningen door niemand gezien.

CPM versus CPC

CPM CPC
Kosten per duizend Kosten per klik
Beste voor zichtbaarheid en merkbekendheid Het beste voor specifieke campagnes

Kosten per klik (CPC) is een andere optie voor digitaal adverteren. Zoals de naam al aangeeft, vereist CPC dat een adverteerder betaalt elke keer dat iemand op een advertentie klikt, in plaats van elke advertentievertoning.

CPM is doorgaans goedkoper, terwijl CPC meer actiegericht is. U betaalt alleen wanneer iemand op de advertentie reageert. Als u op zoek bent naar merkbekendheid en zichtbaarheid, is CPM wellicht de beste optie. Als u zich richt op het bereiken van een doelgroep en het aanzetten tot actie, is CPC wellicht beter geschikt.

Belangrijkste leerpunten

  • CPM zijn de kosten per duizend vertoningen op een bepaalde website en worden gebruikt om de prijs van online advertenties te bepalen.
  • CPM kan worden gebruikt om advertentieruimte op sociale media, zoekmachines en websites te kopen en verkopen.
  • Advertentievertoningen vinden plaats wanneer een advertentieserver vanuit een browser wordt aangeroepen. Dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat iemand de advertentie heeft gezien, aangezien er sprake is van aanzienlijke fraude met advertentievertoningen.
  • CPM is het beste voor merkbekendheid. CPC is het beste voor meer gerichte, actiegerichte campagnes.

Vacatures voor online cursusontwikkeling

Online cursusontwikkeling is het proces waarbij een product of cursus voor afstandsonderwijs wordt gemaakt. Veel verschillende mensen hebben een hand in het proces, van ontwerper en redacteur tot instructeurs. De grondbeginselen van cursusontwik...

Lees verder

Hoe u uitstekend klantenservicebeleid kunt ontwikkelen

Om concurrerend te zijn, moeten alle bedrijven zich houden aan uitstekende klantenservicepraktijken en -beleid. Als uw bedrijf geen klantenservicebeleid heeft of bestaande beleid moet vernieuwen, begin dan met het maken van een schets. Waar u op...

Lees verder

Tips voor een succesvolle terugkeer naar het personeelsbestand

De gedachte kan opkomen als uw jongste kind de schoolbus naar de kleuterschool beklimt. Of wanneer ze naar de middelbare school gaan, of misschien zelfs naar de middelbare school. Maar op een gegeven moment - als je een van de 11 miljoen Amerikaa...

Lees verder